Alle artikelen met het label Spoiler komen uit ons magazine voor werkgevers en werknemers in de carrosseriebranche. In Spoiler belichten we inspirerende inzichten, tips en praktijkverhalen uit de sector. Spoiler inspireert, informeert en verbindt, zonder verkooppraatjes. Wil je het magazine in zijn geheel lezen?
Car Crush: Dylan van Peet Classics
In de werkplaats van Peet Classics laat technicus Dylan de Wagenaar (31) klassieke auto’s herleven – een vak vol passie waarin dromen werkelijkheid worden, zoals zijn eerste project: de restauratie van zijn ultieme klassieker, een Maserati Sebring S1.
Peet Classics onderhoudt, repareert en restaureert klassieke auto’s. “De taak op mijn eerste werkdag was meteen een geweldige klus: het demonteren van een Maserati Sebring S1. Echt heel bijzonder, want het is mijn droomauto. De eerste serie heeft de mooiste vormgeving. Het model is tijdloos. Van de techniek kan ik ook genieten. De zescilinder-lijnmotor klinkt prachtig en ziet er schitterend uit.” Voor Dylan is het Maserati-project niet alleen speciaal omdat het zijn droomauto is. Ook het restauratietraject zelf is bijzonder. De klant wil de auto mooier dan nieuw laten maken.
1.000 foto’s
In Nederland is er geen speciale opleiding voor restauratiewerk. “Bij oude auto’s kan je meestal zien hoe een onderdeel werkt. Je leert door het zelf te doen en ik leer natuurlijk ook van collega’s.” De totaalrestauratie begint met het fotograferen van de auto en alle onderdelen. “Voor we beginnen met demonteren leggen we alle details vast. Gemiddeld maken we duizend foto’s van een auto. Aan de hand van de foto’s kunnen we de auto later weer precies opbouwen zoals hij was.” Na het fotograferen begint het demonteren. Alle onderdelen worden verpakt in genummerde zakjes en kratten. De carrosserie heeft weinig roest. Toch neemt het plaatwerken, strakmaken en spuiten de nodige maanden in beslag. Onderdelen zoals de remmen, de motor, de transmissie en de achteras worden door specialisten onder handen genomen en compleet gereviseerd. “Een totaalrestauratie duurt kan wel anderhalf jaar duren”, weet Dylan uit ervaring. Wat vindt hij het mooiste deel van het restauratiewerk? “De demontagefase vind ik misschien wel het leukst. Dan ontdek je veel over een auto. Bijvoorbeeld of de onderdelen origineel zijn. Alles was zoals hij nieuw uit de fabriek was gekomen: de Maserati was compleet matching numbers.”
Samenwerken
Van origine is Peet Classics een restauratiebedrijf van klassieke auto’s. Het opnieuw bekleden van interieurs blijft een specialisme van het bedrijf in Voorschoten. “Als de carrosserie en de techniek klaar zijn, beginnen we met het opbouwen. Als de auto rijdbaar is, starten we de motor voor de eerste keer. Na de eerste testrit gaat de auto terug de werkplaats in. Dan gaan de bekleders aan de slag. Wat deze restauratie ook bijzonder maakt, is dat de eigenaar van de auto heeft meegeholpen tijdens het opbouwen. We praatten met elkaar over de auto, over de restauratie en over ons werk. Dat schept een band met de auto en met de klant. Het was voor mij in alle opzichten een uniek project.”
Restomod
Klassiekers en techniek zijn voor Dylan meer dan alleen werk. Ook in zijn vrije tijd is hij er mee bezig. “Ik heb een Suzuki SJ 410 uit 1982. Ik ben bezig om daar een restomod van te maken, een mix van een klassieke auto met moderne details.” Welke nieuwe droomauto’s en droomprojecten zou hij in de toekomst graag willen aanpakken? “Ik vind alle klassieke auto’s interessant. Ik heb ontdekt dat ik vooroorlogse auto’s erg leuk vind. Hier op de zaak werken we aan een Lagonda LG35. Dat is een Engelse cabriolet uit de jaren dertig met een 4,5-liter zescilinder-lijnmotor. Een ander project is een vooroorlogse Bugatti
met een achtcilinder lijnmotor. Daar word ik ook heel erg blij van. Ik ga echt elke dag met plezier naar mijn werk. Als ik de loterij zou winnen, dan bleef ik dit werk doen.”
Lees hier ‘Klassieke Jaguar wordt EV’