Van roestbak tot droomcamper

Roest, verborgen gebreken en jaren oplapwerk – klassieke VW-campers hebben vaak meer zorg nodig dan het lijkt. Ruud Rams en zijn collega’s van ReproWesty maken van elke bus weer een juweel.

Car-Crush-Spoiler-2.jpg
OOCNieuwsMedewerkerVan roestbak tot droomcamper

Ruud Rams en zijn collega’s van ReproWesty maken van elke bus weer een juweel, met maatwerk van interieur tot techniek. Wat begon als hobby, is nu een passievolle werkplaats voor restauratie.

Wat ooit begon als een hobbyschuur met luchtgekoelde Volkswagens en onderdelen, is inmiddels uitgegroeid tot een professioneel restauratiebedrijf. De vakmannen en -vrouwen van ReproWesty werken dagelijks aan reproductie-interieurs voor Westfalia-campers (een nieuw interieur dat het originele ontwerp en de stijl nabootst), de verkoop van gebruikte VW-onderdelen en complete restauraties. “We zijn begonnen met het maken van reproductie-interieurs voor oude Westfalia-campers”, vertelt Ruud Rams. “Klanten vroegen ons steeds vaker of we kleine reparaties konden doen. Eerst was het: ‘Kunnen jullie een spiegel vervangen?’ Voor we het wisten, kregen we de vraag: ‘Doen jullie ook plaatwerk?’. Tegenwoordig doen we het allemaal. Interieurs, bekleding, plaatwerk en techniek.”

Ellende

ReproWesty werkt uitsluitend aan klassieke VW-bussen en -campers. De hoge gemiddelde leeftijd van de voertuigen brengt de nodige uitdagingen met zich mee. “Meestal is een bus slechter dan hij lijkt. We werken regelmatig aan bussen die van buiten heel mooi lijken, maar die van binnen helemaal zijn doorgeroest. We proberen klanten vooraf altijd goed voor te bereiden op tegenvallers. Hoe dieper je graaft, hoe meer uitdagingen je vaak tegenkomt.” Toch kunnen Ruud en zijn collega’s zelfs de meest verwaarloosde bussen mooier maken dan nieuw. “We hebben veel ervaring. We kunnen bijna alles repareren en restaureren. Soms zijn we bezig om tientallen jaren oplapwerk te herstellen. Het geeft altijd weer een goed gevoel als we dat samen voor elkaar krijgen.”

Maatwerk

Wat vindt Ruud het leukste aan zijn werk? “Iedere klant heeft andere wensen. De ene klant wil alles zoveel mogelijk origineel houden. Voor de andere klant mogen we een droombus bouwen, met speciale lak en speciale bekleding. Alles wat we doen is maatwerk. Geen project is hetzelfde.” Het moderniseren van techniek is een ander specialisme. “We kunnen stuurbekrachtiging inbouwen, betere remmen monteren en het motorvermogen vergroten. Uiteraard binnen de beperkingen die oudere techniek nou eenmaal heeft. Je kunt veel aanpassen, maar het wordt nooit een moderne bus. We hebben zelfs een keer een bus omgebouwd naar elektrische aandrijving. Dat hebben we samen met een ander bedrijf gedaan. Zij de aandrijflijn, wij de rest.”

Mooiste project

De afgelopen jaren heeft ReproWesty veel bijzondere en speciale projecten afgerond. Wat is zijn favoriete project? “We hebben meerdere droomprojecten voor klanten gedaan. Ik vind het lastig om daar een favoriet uit te kiezen. Een van de grootste restauraties was een VW T1 camper uit 1965. De klant vroeg of wij het interieur wilden vernieuwen en de roest wilden aanpakken. De bus zag er keurig uit. Toen we begonnen met demonteren, kwamen we steeds meer uitdagingen tegen. Uiteindelijk is het uitgelopen op de grootste totaalrestauratie die we ooit hebben gedaan. Van de klant mochten we alles uit de kast halen om er een perfecte T1 van te maken. In dat project hebben we al onze kennis, ervaring en liefde mogen steken. We waren misschien wel trotser op het eindresultaat dan de klant zelf.”

Innovatie

Bij klassieke voertuigen denk je niet meteen aan innovatie. Toch staan de ontwikkelingen in de werkplaats niet stil. Traditioneel vakmanschap gaat samen met nieuwe technologie. “In de houtafdeling werken we nu nog met machinale frees- en zaagmachines en met traditionele mallen. Binnenkort stappen we over naar digitale CNC-freesmachines. Sinds kort hebben we een jonge collega die daar handig mee is. Als nieuwe technologie betere resultaten oplevert, dan moet je niet in het verleden blijven hangen. We gaan mee met de tijd.” De meeste werkzaamheden van ReproWesty zijn niet door computers of machines te vervangen. “Het opbouwen van interieurs, bekleden, plaatwerken en reviseren blijft handwerk. Het meeste wat wij doen, kunnen alleen mensen doen.”

Het geheim van een geslaagde restauratie

Volgens Ruud draait een geslaagde reparatie niet alleen om vakkennis, ervaring en de juiste apparatuur, maar minstens zo veel om goede communicatie. “We zijn altijd transparant naar onze klanten. Tijdens een project houden we klanten op de hoogte van alles wat we doen. We communiceren intensief. We bellen of appen regelmatig. Als een reparatie anders loopt dan verwacht, of als het tegenzit, dan overleggen we altijd met de klant. Dat voorkomt vervelende verrassingen. We behandelen klanten zoals we zelf ook graag behandeld willen worden.”

Zo is het begonnen

Van spijt naar passie: Ruuds liefde voor VW’s begon met een rammelende Kever. Wat een miskoop leek, werd zijn passie. Hoe?

Lees hier verder