“Ik ben een zeikerd als het om kwaliteit en veiligheid gaat,” zegt leermeester William de Ruiter lachend. In de werkplaats van Krooneman Carrosserietechniek begeleidt hij vier BBL’ers waaronder zijn neef Frank. “Het moet bij mij eigenlijk altijd beter dan 100 procent.”
De carrosseriebranche zit te springen om vakmensen. Leerbedrijven en leermeesters zijn onmisbaar voor het opleiden van nieuwe technici. Krooneman Carrosserietechniek investeert veel tijd en moeite in jongeren die het vak willen leren. In de werkplaats zijn maar liefst vier BBL’ers aan het werk. Leermeester William de Ruiter zorgt ervoor dat alles soepel loopt. “Officieel ben ik leermeester, maar eigenlijk zijn we allemaal leermeester. Alle technici staan klaar om leerlingen te helpen. Opleiden doen we samen.”
Elk talent zijn eigen tempo
Wat is het geheim van een geslaagd leerwerktraject? “Motivatie”, zegt William zonder aarzelen. “Gemotiveerde jongens en meiden kan je alles leren. Zelfs als ze nog nooit een hamer of ratel hebben vastgehouden.” Iedere leerling is anders. Ook daar moet je goed op letten. “Sommige leerlingen komen heel stil binnen, kijken de kat uit de boom en bloeien later op. Andere leerlingen komen binnen en weten precies wat ze willen. Iedereen ontwikkelt zich op een andere manier en in een ander tempo. Het blijven jongeren van 15, 16, 17 jaar. Het zijn geen volwassen vakmensen. Daar moet je als leermeester rekening mee houden.”
Oom én leermeester
Voor William is de rol van leermeester extra bijzonder: hij begeleidt ook zijn neef Frank. Dat vroeg in het begin wel wat gewenning. “Aan het begin moesten we allebei wennen. Nu gaat het goed. Frank krijgt steeds meer vakkennis en ervaring. Daardoor groeit zijn zelfvertrouwen. Hij durft meer verantwoordelijkheid te nemen.” William noemt zichzelf een kritische leermeester. “Ik ben een zeikerd als het om kwaliteit en veiligheid gaat. Het moet bij mij eigenlijk altijd beter dan 100 procent. Dat verwacht ik ook van leerlingen. Trucks opbouwen en ombouwen is verantwoordelijk werk. Natuurlijk mogen leerlingen fouten maken. Dat doe ik zelf ook. We blijven mensen. Maar een voertuig gaat pas de deur uit als alles veilig is en perfect werkt. De lat ligt hoog.”
Het vak wordt slimmer
Die hoge lat geldt tegenwoordig voor méér dan alleen staal en bouten. Carrosserietechniek verandert snel, met een steeds grotere rol voor elektrificatie en elektronica. “Opbouw en ombouw wordt complexer. Je moet tegenwoordig ook verstand hebben van elektronica en besturingssystemen. Frank leert dat op school. Maar wij moeten onze vakkennis ook bijhouden. Ons werk wordt complexer, maar dat maakt het ook uitdagender.”
Kritisch maar trots
Over de toekomst van zijn neef is William duidelijk. “Als eerste hoop ik dat hij over tien jaar met veel plezier in de carrosserietechniek werkt. Daarnaast hoop ik dat hij dan zegt dat ik enorm kritisch was, maar dat ik hem ook heb geholpen om het vak goed onder de knie te krijgen.”
"Je kan van iedereen iets leren"
William en zijn collega’s helpen jongeren om het vak te leren. Hoe houden ze hun eigen vakkennis bij? “Tijdens mijn loopbaan heb ik geleerd dat je van iedereen iets kan leren”, zegt William. “Zo lang je maar voor een ander open staat en naar een ander luistert. Bij ons in de werkplaats leren we allemaal van elkaar. Zo worden we allemaal beter in ons werk.”