Op zoek naar personeel? Zet vakantiekrachten in!

Lasser-ooc.jpg
OOCNieuwsOp zoek naar personeel? Zet vakantiekrachten in!

Veel bedrijven in de carrosseriebranche zijn op zoek naar personeel. Omdat het uitzetten van een vacature nul reacties opleverde, gooide Bouwheer Zeewolde B.V. het over een andere boeg. Door een bijbaan voor de zomervakantie en zaterdagen aan te bieden, lieten ze jongeren kennis maken met hun bedrijf.

“Wij doen naast assemblage werkzaamheden aan nieuwe trailers ook onderhoud, reparatie, schadeherstel en APK-keuringen”, vertelt mede-eigenaar Djonno Bouwheer. Op dit moment hebben we 45 medewerkers, waarvan 25 monteurs. Net als voor veel andere bedrijven is het ook voor ons lastig om mensen te vinden. We zouden zeker vijf man extra kunnen aannemen. Wij kunnen ons huidige klantenbestand wel bedienen, maar de vraag van nieuwe klanten is groter dan we kunnen leveren.” Voor het serie matige monteurswerk zijn nog wel mensen te vinden, verduidelijkt hij. “We hebben vooral behoefte aan geschoolde monteurs op mbo-3 of mbo-4 niveau. Mensen met een technische achtergrond of die verstand hebben van elektronica, telematica en elektrificatie. Maar juist die zijn heel erg lastig te vinden. Als wij zelf een gewone vacature uitzetten, komen daar vaak geen reacties op.”

Flyer voor huis-aan-huisbladen

Vorig jaar besloot Bouwheer het over een andere boeg te gooien: het bedrijf maakte een flyer om jongeren te werven voor een bijbaan in de zomervakantie en op zaterdagen. Djonno: “We dachten: wat Albert Heijn kan, kunnen wij ook. En met € 6,50 per uur voor 15-jarigen bieden we een hoger uurloon dan in de supermarkt.” In de flyer staan interviews met de werkplaatschef en met een aantal jongeren die bij Bouwheer werken, zegt Djonno. “Zij vertelden wat wij als bedrijf allemaal doen en wat het werk zo leuk maakt. Een paar maanden voor de zomervakantie werd de flyer meegestuurd met de huis-aan-huisbladen in een oplage van 40.000 exemplaren.”

Uitdagend werk

In de flyer wilde het bedrijf vooral laten zien waarom het werk in de trailerbouw zo interessant is. Want een trailer is veel méér dan iets met vier wielen wat rondrijdt achter een vrachtwagen, benadrukt hij. “Er zit ontzettend veel geavanceerde elektronica in, de trailers hebben vaak zonnepanelen of koeltechniek. Als je het vergelijkt met garage voor personenauto’s, dan is het werk bij ons divers en daardoor veel uitdagender. Daarnaast bieden we tal van cursussen en opleidingen aan, zodat je ook kunt doorgroeien.”

Succesvolle actie

De actie met de huis-aan-huisbladen had succes, vertelt Djonno. “We kregen best wat reacties, waaruit we een selectie hebben gemaakt. Uiteindelijk hebben we zeven mensen voor een bijbaan laten komen. Eén jongen is uiteindelijk bij ons in vaste dienst gekomen. Hij is begonnen op de onderhoudsafdeling, maar dat was niet helemaal zijn ding. Nu werkt hij in de nieuwbouw en doet hij een bbl-opleiding tot carrosseriebouwer.”

Heeft hij tot slot nog een advies voor de collega-bedrijven? “Het is zeker niet eenvoudig om personeel te vinden. Op elk werkbusje dat voorbij rijdt, staat de tekst ‘wij zoeken personeel’. Maar het is ook niet onmogelijk. Als je mensen wilt vinden, zul je buiten de gebaande paden moeten treden. En vooral jongeren in de praktijk moeten laten ervaren dat het werk in de carrosseriebouw aantrekkelijker is dan ze misschien wel denken!”

Ben jij ook op zoek naar creatieve manieren om personeel te werven? Meld je dan aan voor de gratis workshop ‘Sterk werkgeversmerk’. Of neem contact op met één van de regioadviseurs van OOC voor een kosteloos adviesgesprek!