Is jouw bedrijf al toekomstproof?

Onderzoek-strategische-keuzes.jpg
OOCNieuwsIs jouw bedrijf al toekomstproof?

Wat zijn de uitdagingen voor de toekomst van jouw bedrijf? Welke strategische keuzes moet je maken? En wat betekent dat voor het opleiden van je medewerkers? Al die vragen komen aan bod in het onderzoek ‘Strategische keuzes in de Carrosserie- en Trailerbranche’ dat in opdracht van RAI CarrosserieNL en OOC is gedaan.

“Bij RAI CarrosserieNL zijn 300 bedrijven aangesloten die ongeveer 90 procent van de carrosseriebouwmarkt vertegenwoordigen”, zegt manager Tom van Steijn, die namens RAI CarrosserieNL tevens bestuurslid is van OOC. “Van bedrijven die bestelwagens inrichten, het opbouwen van zware bedrijfswagens of trailers tot en met bedrijven die voertuigen voor mindervaliden aanpassen. Omdat de wereld verandert, wil je als bedrijf inspelen op toekomstige uitdagingen. Dat is de reden dat onderzoeksbureau VMS | Insight in opdracht van RAI CarrosserieNL en OOC het onderzoek ‘Strategische keuzes in de Carrosserie- en Trailerbranche’ heeft uitgevoerd. Om bedrijven daarmee concrete handvatten te geven voor het maken van belangrijke strategische keuzes.”

Ommezwaai in beleid

Uit het onderzoek blijkt dat er een aantal grote uitdagingen op de branche afkomen, vertelt Tom. “Allereerst kunnen wijzigingen in de wet- en regelgeving vanuit de landelijke overheid en Europa grote consequenties hebben. Helaas hebben we steeds vaker te maken met opgelegde regels die niet direct met de activiteit van het bedrijf te maken hebben. Denk aan regels rond COշ-uitstoot en Vecto. Maar ook de Corporate Sustainability Reporting Directive, een verplichte rapportage vanuit Europa over duurzaamheid. Dit betekent een extra administratieve lastenverzwaring voor onze aangesloten bedrijven.”

Scholing noodzaak

Daarnaast worden carrosseriebedrijven geconfronteerd met andere regels, vervolgt hij. “Per 1 januari 2025 mogen gemeenten een stadsgebied aanwijzen waar geen bestelbussen en vrachtwagens op fossiele brandstof meer mogen rijden. Niet alleen het basisvoertuig moet dan uitstootvrij zijn. Ook de opbouw, zoals kranen of het mechanische gedeelte van vuilniswagens, zullen dan bijvoorbeeld elektrisch aangedreven moeten zijn. Dat betekent dat je als carrosseriebedrijf moet nadenken over je bedrijfsvoering en strategische keuzes moet maken.” Bovendien is het noodzakelijk dat medewerkers over voldoende kennis van EV-voertuigen en -systemen beschikken, benadrukt hij. “De OOC-adviseurs werkgeverschap kunnen je daarbij kosteloos adviseren. Tevens biedt OOC mooie opleidingsvergoedingen om te zorgen dat de kennis van je medewerkers weer up-to-date is.”

Imago verbeteren

De krapte op de arbeidsmarkt is volgens Tom een tweede grote uitdaging. “Die krapte speelt in veel sectoren, waardoor iedereen in dezelfde krappe vijver vist. Voor de carrosseriebranche is het extra lastig, omdat we een imagoprobleem hebben. Veel mensen zien onze branche als vuil en niet erg arbovriendelijk. Terwijl er legio bedrijven zijn waar dat niet voor geldt. Neem een bedrijf als VDL, dat stadsbussen bouwt. VDL heeft een schoon, stil en arbovriendelijk productieproces. Dat heeft een enorme aantrekkingskracht op zowel mannen als vrouwen. De komende jaren ligt er dan ook een uitdaging om als branche ons imago te verbeteren.”

Medewerkers binden

Maar voor bedrijven ligt er zélf ook een taak om actief personeel te werven in de regio, aldus Tom. “Een afwachtende houding kan echt niet meer in deze krappe arbeidsmarkt. Bovendien zul je alles op alles moeten zetten om de huidige medewerkers vast te houden. Daarom is het belangrijk om ze ontwikkelmogelijkheden te bieden, omdat je ze daardoor aan je bedrijf bindt. Ook bij het vinden en het behouden van je personeel kunnen de adviseurs van OOC je kosteloos adviseren en begeleiden.”

Verouderend wagenpark

Een andere ontwikkeling die in het onderzoek aan bod komt, is de veroudering van het wagenpark. “Die trend zien we overduidelijk”, zegt Tom. “Maar die veroudering biedt ook kansen. Door in te zetten op reparatie, onderhoud en keuringen voor bijvoorbeeld autolaadkranen, lichte aanhangwagens en laadkleppen. Daar genereer je een continue stroom van inkomsten mee. RAI CarrosserieNL biedt de bedrijven tal van keurmerken, waar je als lidbedrijf gebruik van kunt maken. Wel vraagt dat uiteraard om gekwalificeerd personeel.”

Inmiddels is het VMS-onderzoek gedeeld met alle bij RAI CarrosserieNL aangesloten bedrijven, vertelt Tom. “De wereld verandert en als bedrijf moet je meeveranderen. Tijdens de Ledendag van RAI CarrosserieNL op 23 oktober 2024 zijn het onderzoek en de uitkomsten toegelicht en een animatie getoond van deze uitdagingen op de werkvloer. Betrek je personeel door de animatie met hen te delen. En zorg ervoor dat dit rapport niet in een la verdwijnt. Lees het aandachtig en maak een plan voor de toekomst. RAI CarrosserieNL en OOC staan klaar om daar een helpende hand bij te bieden!”

Heb je interesse in het rapport? Kijk dan hier voor het uitgebreide rapport, de managementsamenvatting en de werkbladen. Blijf voorop lopen. De toekomst begint nu!