In gesprek met... adviseur onderwijs & arbeidsmarkt Mabri Fennema

portretfoto-mabri-fennema
OOCNieuwsIn gesprek met… adviseur onderwijs & arbeidsmarkt Mabri Fennema

Kun je jezelf kort voorstellen?

“Ik ben Mabri Fennema en ik werk nu vier jaar voor OOC, eerst als projectleider en nu als adviseur onderwijs & arbeidsmarkt in de regio Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. In mijn werkende leven ben ik eigenlijk altijd actief geweest op het gebied van opleiden en ontwikkelen, doorstroom en uitstroom en het verbinden van het onderwijs en het bedrijfsleven. Er is een groot tekort aan werknemers in de branche. Je kunt wachten tot ze bij jou aan de deur kloppen, maar dat gebeurt natuurlijk niet zomaar. Daarom is samenwerking met het vmbo en mbo zo ontzettend belangrijk. Samen kunnen we ervoor zorgen dat leerlingen kennismaken met onze branche en ervoor kiezen om bij onze bedrijven aan de slag te gaan!”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

“Mijn dagen zijn enorm afwisselend. De ene dag ben ik bijvoorbeeld bezig met het opzetten van een keuzevak schadeherstel & spuiten samen met een vmbo-school. Ik werk daarbij altijd graag in een driehoek van het vmbo, mbo en bedrijf. Ik zoek vmbo-scholen waar genoeg animo is voor een keuzevak, een bijpassend mbo waar men bereid is een deel van het vak te geven en een bedrijf waar leerlingen een deel van het vak in de praktijk kunnen beleven. Op andere dagen help ik ROC’s bij het ontwikkelen van scenario’s voor hun opleidingen. Dat doe ik in samenwerking met bedrijven in de regio. Hoe kunnen we de opleidingen behouden en misschien zelfs verbeteren? Maar ik hou me ook bezig met oriëntatiedagen en events voor leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan het techniekevent ‘Game on West Brabant’ voor meer dan 2.000 vmbo-leerlingen. Ik benader carrosseriebouwbedrijven en schadeherstelbedrijven die het leuk vinden om het vak te laten zien en ik faciliteer hen bij het bedenken van leuke activiteiten voor de leerlingen.”

Wat kun je concreet voor bedrijven en scholen betekenen?

“Ik loop helaas niet rond met een mandje vol bbl-studenten of werknemers. Maar ik kan wel samen met het onderwijs en het bedrijfsleven ervoor zorgen dat meer leerlingen in aanraking komen met het vak. Onbekend maakt onbemind. Hoe meer leerlingen weten wat er mogelijk is binnen onze branche, hoe groter de kans dat ze voor de carrosseriebranche kiezen.”

Hoe ga je daarbij te werk?

“Ik werk met de adviseur werkgeverschap en regio adviseur van OOC in mijn regio samen als een team. Is er een bedrijf dat aangeeft moeite te hebben met de instroom van nieuwe medewerkers? Dan gaan we gezamenlijk om de tafel om te kijken of we iets kunnen bedenken. En zijn er bedrijven nodig voor gastlessen, bedrijfsbezoeken, keuzevakken of een event? Dan vraag ik onze regio adviseur of zij nog bedrijven kent met een interessant verhaal die bereid zijn om met het onderwijs samen te werken.”

Heb je nog een laatste tip?

“Als het gaat om leerlingen te laten kiezen voor onze mooie branche, dan kan het onderwijs het niet alleen. Het onderwijs heeft het bedrijfsleven nodig. En andersom! Binnen de vmbo-richting mobiliteit en transport is de carrosseriebranche een kleine speler. We moeten daarom iets meer moeite doen dan de andere branches om de leerlingen voor ons te laten kiezen. Maar als je dat doet, dan zie je ook dat het loont!”

Wil je meer weten over wat een adviseur onderwijs & arbeidsmarkt voor jouw bedrijf kan doen? Klik dan hier om een afspraak te maken!