Het behoud van je medewerkers begint eigenlijk al vóór de eerste werkdag. “Een goede inwerkperiode – oftewel onboarding – is heel belangrijk om teleurstellingen te voorkomen”, zegt Joost van Borrendam, beleidsadviseur duurzame instroom bij OOC. “Een nieuwe medewerker moet weten wat hij of zij kan verwachten. Geen verrassingen, tenzij het om een welkomstbloemetje gaat.”
“We weten dat de uitval van nieuwe medewerkers bij veel bedrijven in de eerste maanden groot is. En dat komt met name door teleurstellingen”, vertelt Joost. “Maar er zijn knoppen waar je als ondernemer, HR-functionaris of leidinggevende aan kunt draaien om dat te voorkomen. Met eenvoudige acties zorg je ervoor dat iemand zich binnen jouw bedrijf snel op zijn plek voelt. De regio adviseurs van OOC helpen je graag op weg met een aantal tools, zoals de routekaart en leidraden van Wij Techniek die je helpen om een instroomplan te maken. Daarnaast kun je als bedrijf van onze adviseurs werkgeverschap maatwerkondersteuning krijgen bij het opstellen van een goed inwerkprogramma.”
Welkom bij het team
Goede onboarding begint met een warm welkom, aldus Joost. “En daar hoef je echt niet mee te wachten tot de eerste werkdag. Beter van niet zelfs, want het duurt vaak even voor iemand na het laatste sollicitatiegesprek daadwerkelijk aan de slag gaat. In de tussenliggende weken is er alle ruimte voor twijfel of mooie aanbiedingen van andere bedrijven. Een ‘welkom bij het team’-kaartje of leuke videoboodschap van toekomstige collega’s is dan ook een kleine maar belangrijke geste. En wordt er in de tussentijd toevallig een borrel of teamuitje georganiseerd? Nodig ook de nieuwe medewerker uit. Het is de perfecte manier om je nieuwe collega’s laagdrempelig te leren kennen!”
Eerste werkdag plannen
Op de eerste werkdag moet vervolgens alles tot in de puntjes geregeld zijn, benadrukt Joost. “Zorg ervoor dat een werkaccount, toegangspasje, werkkleding en eventuele laptop voor hem of haar klaarliggen. Het is eenvoudig op voorhand te regelen en zorgt ervoor dat iemand zich gezien voelt. En organiseer dat de directeur de nieuwe werknemer op de eerste werkdag ontmoet. Bijvoorbeeld door een gezamenlijke lunch. En sein ook de andere collega’s in en begin de dag bijvoorbeeld met een collectief koffiemomentje. Koppel ten slotte de nieuwe medewerker direct aan een buddy of praktijkbegeleider, dat is cruciaal voor een goede landing.”
Lol krijgen in het werk
Zijn de eerste stappen op de werkvloer goed verlopen? Dan is het tijd voor het maken van een plan. “Het is belangrijk dat iemand zo snel mogelijk lol krijgt in het werk. Laat de nieuweling daarom niet alleen maar de saaie klussen of te makkelijke taakjes doen. Ga samen zitten en maak een toekomstplan. Welke kant wil iemand zich op ontwikkelen? En welke stappen zijn daarvoor nodig? Hoe gaan de komende jaren eruitzien? Een toekomstplan is misschien wel de belangrijkste stap in het voorkomen van teleurstellingen. Ga met elkaar in gesprek en houd een vinger aan de pols. Zo weet je precies wat je van elkaar kunt verwachten”, zegt Joost gedreven. “Een laatste leuke tip? Laat jonge collega’s die net uit de schoolbanken komen de eerste 3 maanden aan een pasklare opdracht werken. Na afronding mogen ouders of vrienden op de werkplaats langskomen. Een leuk moment om vol trots zijn of haar werk te laten zien!”
Zes tips voor een goede onboarding
- Stuur nieuwe medewerkers al voor de eerste werkdag een kaartje of leuke videoboodschap
- Zorg dat een werkaccount, toegangspasje, werkkleding en eventuele laptop klaarliggen
- Plan koffie- of lunchafspraken met de directeur en nieuwe collega’s in
- Koppel de nieuwe medewerker aan een praktijkbegeleider of buddy
- Ga met elkaar in gesprek en maak een toekomstplan, zodat wederzijdse verwachtingen helder zijn
- Laat jonge collega’s de eerste 3 maanden aan een concrete opdracht werken, die vervolgens aan ouders of vrienden wordt gepresenteerd
Wil jij meer weten over een goede onboarding? Neem dan via deze link contact op met één van de regio adviseurs van OOC!